To All My Friend, Lovely & Silent Readers

To All My Friend, Lovely & Silent Readers

Mohon maaf kiranya wiyah a.k.a Tuan Rumah tiada kunjungan balas/backlink /follow ke blog kalian, ini kerana disebabkan oleh ketiadaan link blog tuan/puan utk wiyah follow kalian. Jutaan maaf juga jika jarang ber'blogwalking' ke blog kalian (busy tahap cipan). In sha Allah jika ada kesempatan waktu wiyah akan ke singgah ke blog kalian..Peace No War!!

Followers

Imamku Hingga ke Hembusan Nafas yang Terakhir

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers
"Some Love Stories...Live Forever"

Monday, May 9, 2011

Dragonfruit...u all pernah buat juice tak??

Assalamualaikum...w.b.t

sebenarnya wiyah tengah kepanasan neh....asyik nak minum ais jer kejenya!! cuaca sgt2 panas kan lately neh...1 hari bleh 3 ke 4 botol air mineral sejuk yg kecik tu...pastu duk ulang alik g toilet plak aduyai!!

tiba2 teringat...last week wiyah ada wat jus air buah naga or dragonfruit neh!! seriously sedap sgt..hilang dahaga,,wat manis2 cket & bagi sejuk btol2....mmg syok gila minum time panas mcm nie...;-0

meh wiyah perkenalkan cket buah dragonfruit @ dikenali jugak ngan nama buah naga
credit to mr google coz pinjamkan pikcer ni kat wiyah...ngehngeh


ada tiga jenis buah naga ni....1 yang isinya putih & lagi 1 yang isinya kaler pink or merun & lg 1 kaler purple
[ wiyah lg prefer yg color pink or purple...coz rasanya yg agak berbeza ngan kaler putih tu]



Sedikit Info Pasal Buah  Dragonfruit or Buah Naga

Buah Naga adalah buah daripada sejenis pokok kaktus. Ia ditanam secara komersial di Vietnam dan Australia, walaupun ia berasal dari Amerika Selatan. Buah naga yang matang adalah seberat lebih kurang 400 gram tetapi ada juga yang membesar sehingga lebih satu kilogram.
Isi buah naga berwarna putih, merah, atau ungu dengan taburan biji-biji yang berwarna hitam yang boleh dimakan. Tekstur isinya adalah seperti isi tembikai, manakala rasanya pula adalah seperti buah kiwi. Ciri-ciri unik inilah yang menjadikan buah naga amat sesuai dijadikan ramuan dalam salad buah-buahan.


Khasiat Buah Dragonfruit @ Buah Naga

Buah naga mempunyai khasiat yang bermanfaat bagi kesihatan manusia diantaranya sebagai penyeimbang kadar gula darah, pelindung kesihatan mulut, pencegah kanser usus, mengurangi kolesterol, pencegah pendarahan dan mengubati keputihan.

Buah naga diklasifikasikan sebagai buah penghilang dahaga, coz buah naga mengandungi kadar air tinggi sekitar 90 % dari berat buah. Rasanya cukup manis karena mengandungi kadar gula mencapai 13-18 yang agak tinggi. Buah naga juga dapat dihidangkan dalam bentuk jus &  pencuci mulut. 

Secara umum,pakar sependapat dan mengakui buah naga berkhasiat & kaya dengan potasium, ferum, protein, serat, sodium dan kalsium yang baik untuk kesihatan berbanding buah-buahan lain yang di import.


ni yang kaler purple....manis sgt2!!

suka potong2 macam ni...letak peti sejuk,,,mmg nikmat la mkn buah ni!

ni pokok buah naga @ dragonfruit....macam pokok kaktus kan! dia simpan air dalam batang or daun dia...ada sumber mengatakan pokok ni ambil masa yang lama untuk berbuah & masak....boleh mencecah 9 bulan macam manusia mengandung...dats y buah ni ada harga kat pasaran!

ni plak...gambaran bunga buah naga or dragonfruit neh,,,cantik kan bunga dia!!  bunga dia ada bau tau,,,,bau manis2 perfume gitu....sweet sgt! ;-)


oke kat bawah ni plak...hasil eksperimen wiyah!! lepas dah puas makan...rasa agak2 dah muak 2 3 hari asyik mkn buah ni jer...last2 wiyah terpikir y not aku buat jus plak!!
then apa lagi dgn cergasnya terus g dapur prepare bahan...haha,,on the spot siap jus tu


Dragonfruit Juice from wiyah.....

dragonfruit + air gula = blende sampai hancur then campur ngan air batu
dah siap bleh terus diminum...haha senang kan!!

rasa puas gila minum air...rasa hilang dahaga sangat2...so time cuaca panas2 mcm neh y not u all try wat jus buah naga neh!! serius tak tipu...mmg syok sangat haaha

oke ...daaaa
-THANKS FOR READING-


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...