To All My Friend, Lovely & Silent Readers

To All My Friend, Lovely & Silent Readers

Mohon maaf kiranya wiyah a.k.a Tuan Rumah tiada kunjungan balas/backlink /follow ke blog kalian, ini kerana disebabkan oleh ketiadaan link blog tuan/puan utk wiyah follow kalian. Jutaan maaf juga jika jarang ber'blogwalking' ke blog kalian (busy tahap cipan). In sha Allah jika ada kesempatan waktu wiyah akan ke singgah ke blog kalian..Peace No War!!

Followers

Imamku Hingga ke Hembusan Nafas yang Terakhir

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers
"Some Love Stories...Live Forever"

Friday, September 16, 2011

Puding Karamel Di Hari Lahir Mak

Assalamualaikum w.b.t

salam 1 Malaysia..alhamdulillah wiyah cuti & balik ke kuantan semalam coz nak celebrate birthday mak wiyah yang dilahirkan pada 15 Sept 1949..alhamdulillah syukur 62tahun dah usia mak wiyah,,syukur padaNya kerna diberikan kesihatan yang baik kepada mak...semoga mak terus diberikan kesihatan yang baik serta dipanjangkan usia, dimurahkan rezeki & sentiasa berada dibawah lindungan Allah s.w.t...nanti wiyah update cite dihari lahir mak wiyah yer ;-) [ utk tatapan ank buah, abang & adik wiyah yg xdapat join sama]

just simple menu dr wiyah coz baru balik dari batu pahat  semalam &  tak sempat nak beli barang so buat apa yang tersedia ada jer la..wiyah buatkan puding karamel & puding roti berkastad ( masih dlm oven..hehhe)
thanks to PMG & k.yatie coz sudi share resepi yang simple tp sangat best ;-)...resepi asal agar-agar/ puding karamel ni dari PMG di cuba oleh k.yatie memories & wiyah pinjam lagi wat utk birthday mak wiyah,,mintak izin C&P yer PMG & k. yatie...

khas utk mak wiyah yang sangat2 suka makan agar2 & puding...tak gunakan telur of course mak wiyah suka!!

BAHAN-BAHANNYA :
( wiyah C& P jer)

8 g serbuk jelly ~ k.nor guna serbuk agar2 10gm
   600 ml air ~ k.nor lebihkan 100ml
        300 ml susu cair
120 g gula halus ~ k.nor letak 5 sudu besar aje
 1 camca besar tepung kastard
      1 camca teh esen vanilla
                  1 cawan gula pasir (mat guna 3/4 cawan)*
              3 camca besar air*(*untuk karamel) 

( ikut jer resepi ni..insyaAllah jadi..wiyah just kurangkan gula jer dlm adunan puding tu..yang lain sumenye sama jer)


CARA MEMBUATNYA :

untuk karamel
           Masak gula dengan api sederhana hingga cair, kacau perlahan2 hingga gula bertukar menjadi kuning keemasan dan kelihatan berbuih. Dengan berhati2 tuang air dan kacau hingga sebati. Masak sekejap lagi hingga pekat. Angkat dan tuang dalam bekas untuk membekukan agar2.

untuk puding/ agar2

1.            Satukan susu cair dengan tepung kastard, kacau rata dan tapis. Satukan gula, air dan sebuk jelly/serbuk agar2, kacau rata dan jerang atas api dan kacau hingga semua larut dan mendidih. Perlahankan api dan masukkan bancuhan susu+kastard, kacau rata.

3.            Masak hingga bancuhan kelihatan sedikit pekat (bila angkat seduk, bancuhan jatuh bertali), matikan api dan tuang dalam bekas yang berisi karamel tadi. Biarkan suam dan simpan dalam peti sejuk 2 - 3 jam. Keluarkan agar2 dan isi dalam piring, hidangkan dingin...


ok,,,SELAMAT MENCUBA,,wiyah nak solat asar & gerak balik umah mak wiyah dah..try la bahan yg sgt simple & mudah disediakan..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...